26 Ekim 2025 İlker Urlu 0 Yorumlar

*Bu yazı Av. Ceren Özalp tarafından kaleme alınmıştır

Kişinin ölümü halinde adına kayıtlı taşınmazlar, kendiliğinden mirasçılarına geçmeyecektir. Ölenin adına kayıtlı taşınmazın mirasçıları adına tescil edilebilmesi için taşınmazın bulunduğu tapu müdürlüğü, veraset ve intikal vergi dairesi ve taşınmazın bağlı bulunduğu belediyeden gerekli evrakların temini ile mirasçıları adına tescili sağlanabilmektedir.

Taşınmazın mirasçılara geçmesi için gerekli evraklar

Ölenin taşınmazının mirasçılarına geçmesinin sağlanması için ilk olarak ölenin mirasçılarını gösterir veraset ilamının alınması gerekmektedir. Mirasçılık belgesi de denen bu evrak herhangi bir noterlikten alınabileceği gibi herhangi bir Sulh Hukuk Mahkemesi’nden de alınabilmektedir. Noterlerden temin edilen mirasçılık belgesi aynı gün verilebilmektedir. Ancak Sulh Hukuk Mahkemesi aracılığıyla alınacak mirasçılık belgelerinin temini birkaç hafta alabilmektedir. Ölenin mirasçılarının tespitinde araştırılması gereken hususlar bulunması halinde Sulh Hukuk Mahkemesinden alınması daha sağlıklı olacaktır.

Taşınmaz tapusu gerekli midir?

Ölenin tüm mirasçılarını gösterir veraset ilamının yanı sıra ölen adına kayıtlı taşınmazın tapusu da gerekli evraklardandır. Tapunun temin edilemediği durumlarda ise mirasçının beyanı da yeterli olup tapu ile nüfus sisteminin entegrasyonu sayesinde sistemden bu bilgilere erişilebilecektir.

Mirasçılara intikali istenen taşınmaz mesken niteliğinde ise taşınmaza ait zorunlu deprem sigortasının da poliçe numarasının başvuruda hazır bulundurulması gerekmektedir.

Ölen adına kayıtlı taşınmazın bağlı bulunduğu belediyeden taşınmazın rayiç değerinin ne olduğuna ilişkin alınacak yazı da bir diğer gerekli evraktır.

Buna göre; ölenin mirasçılarından birinin ölen adına kayıtlı taşınmazın tapu bilgileri ile mirasçılık belgesini de ekleyerek taşınmazın bağlı bulunduğu belediyeden alınmış rayiç değer yazısı ve taşınmazın zorunlu deprem sigortası varsa poliçe numarası ile veraset ve intikal vergi dairesine başvurması gerekmektedir.

Başvuru nereye yapılır?

Başvurulacak veraset ve intikal vergi dairesi ölenin son yerleşim yeri adresinin bağlı bulunduğu vergi dairesidir. Başvuru herhangi bir ücrete tabi değildir.

Başvuru için süre var mıdır?

Veraset ve intikal beyannamesi ölüm tarihinden itibaren 4 ay içerisinde verilmelidir. 4 ayın aşıldığı durumlarda ise vergi cezası söz konusu olup bu yaptırımla karşı karşıya kalmamak adına ölüm tarihinden sonra bu işlemlerin ivedilikle yapılması gerekmektedir.

Başvuruda usul işlemleri

Veraset ve intikal vergi dairesinde form bulunmakta olup form burada doldurulabilir. Ayrıca internet sitesi üzerinden de form temin edilerek doldurulabilecektir.

Bu yazımız taşınmazların intikal işlemleri ile ilgili olup ölenin aracı, bankadaki parası, şirketi ve başkaca intikali gerekir malvarlığı için diğer yazılarımıza bakabilirsiniz.

Av. Ceren Özalp

Ankara Barosu

avcerenozalp@gmail.com